torsdag 17 mars 2011

Bloggen firar 1 år!

Detta var ju en dag jag knappt trodde skulle komma när jag för exakt ett år sedan skrev om både före och efter semifinalen mot Gunnilse i förra årets Östra cupen. Men på något sätt har alltså bloggen överlevt ett helt år!

Bloggen startades av två anledningar. Den första anledningen var att jag tyckte det behövdes ett komplement till Coach eminenta blogg. Han skrev väldigt bra och om väldigt mycket men tanken med min blogg var att göra den mer intern och ett ställe där man kunde skriva om allt, även saker som kanske inte en tränare kan skriva. Så efter ett av mitt och Coach långa telefonsamtal frågade jag om det var lugnt att börja konkurrera om läsarna med honom och det tyckte han bara var en bra och rolig idé. I alla fall fram tills jag jämförde honom med Clooney precis innan "Kära Bullen"-inlägget. :)

Det har varit otroligt roligt att blogga och det har nog med andra anledningen till varför jag startade blogga. Jag var inne i en period med mycket skola och hade börjat tappa stinget för fotbollen, det bubblade inte lika mycket inom mig inför varje match och träning, som det alltid gjort annars. Att börja blogga blev ett sätt att reflektera om de roliga sakerna som händer i en fotbollsvardag och plötsligt hade jag fått tillbaka suget.

Bloggen startade alltså i början med förhoppningen om att i alla fall en hel del i laget skulle läsa den. Med tanke på att mitt rekord i antal unika läsare per dag ligger på drygt 230 läsare, snittet utanför säsong ungefär 70 och vid matchdagar drygt 100 finns det nog en hel del andra som läser den också, mycket kul! Kommentarer både på blogg och annars samt antalet läsare gör det mycket roligt att fortsätta.

Blogspot har en statistiksida där man kan se vad folk har sökt på för att komma in på bloggen. Den listan brukar vara riktigt rolig och innehålla både högt och lågt! Just nu är de 10 senaste sökorden att komma till bloggen:
inside partille
brottningsträning
christer gardtman
coola smeknamn
fcf på direkten min karriär
insidepartille
marko lappalainen
smeknamn på fotbollsspelare
undersöka tarmen

Undersöka tarmen är ju ett riktigt roligt och annorlunda men inte på långa vägar det roligaste sättet att komma till bloggen. Jag kan även se var läsarna kommer ifrån och en dag hade 80 % av alla sidvyer gjorts från Ryssland! Jag började tänka om jag möjligtvis hade nån kompis där just nu men det hade jag inte. Då gick jag in för att se om jag kunde hitta nåt sökord som verkade intressant. Det fanns det. Jag kan inte ryska men jag känner igen ryska bokstäver och ett av orden var skrivet i just ryska bokstäver. Jag kopierade texten till Google translate och fick då reda på att han/hon som kommit in på bloggen sökt information om sköldkörtelsproblem! Personen kan ju inte blivit nöjd med vad hon/han hittade och jag vet fortfarande inte hur bloggen kunde ploppa upp på en sån sökning.

Det senaste året har det verkligen kommit upp bloggar över hela stan! När jag började skriva fanns Coach blogg, som hållit på jättelänge, och FCF på direkten som nu är drygt två år, som uppdateraes tillräckligt ofta. Kul med mer läsning och för er som undrar så är det numera tre bloggar jag följer dagligen, fler mer sporadiskt. Dels är det självklart Coach blogg som, när han skriver, gör det väldigt bra och innehållsrikt. Sen är det även FCF på direkten som verkligen är hur bra som helst, vilket jobb Dalla gör! Den tredje bloggen jag följer är Götaholmaren. Där skriver Rasta om inte bara Götaholm utan även mycket om division 6A så en av anledningarna till varför jag följer den är nostalgiska skäl. Sen har den mer fokus och bättre koll på östra delen av GBG, bättre än vad FCF har. Rasta skriver väldigt bra, tycker om blink smileys och verkar inte ha något emot att stå ute en kall och regnig dag på Kviberg, sånt måste premieras! Det var för övrigt på Götaholmaren som jag varit närmast att hamna i ett klassiskt bloggbråk men det var inte med Rasta utan med en kille som skrev kommentarer... HÄR kan ni läsa den snabba men hjärtskärande ordväxlingen. :)

Bloggar har de som sagt ploppat upp överallt och Kongahälla är snart lika heta med pennan som Partille IF var under fyrabloggarstiden. Där hittar vi även nästa inside blogg! Nu verkar den inte uppdateras speciellt bra och den heter egentligen bara inside IKK i underrubriken men det är alltid kul att konceptet sprider sig.

255 inlägg har det blivit och snittet har sjunkit de senaste veckorna, jag ber om ursäkt för det. Jag lovar att bloggen komma att bli mer levande framöver. Snart är det ju träningsläger och tanken då är att videoblogga varje dag, men det beror en hel del på Spaniens internetuppkoppling...

Lika som bär är ju ett begrepp som varit med från början på bloggen och dyker upp både nu och då. Roligast är ju när personen i fråga blir kallad för sin "dubbelgångare", som Crille aka Legolas till exempel! :)

Där har ni lite info om en bloggares vardag. Hoppas ni fortsätter läsa bloggen!

/Jonatan Borg

3 kommentarer:

  1. Snyggt, Jonatan!

    SvaraRadera
  2. Vill du ha min Kamera? Jag använder den ju inte, så du kan ju få den. Så att du kan videoblogga vill säga. Jag hade faktiskt med den till träningen igår, men glömde att ge den till dig.

    SvaraRadera
  3. Tack Coach!

    Det vore grymt schysst Ronte!

    SvaraRadera