söndag 9 maj 2010

Det är jag som är frisparksmannen!

Ojoj va sköna barn är ibland. Eller till och med oftast.

Jag är precis hemkomen från Lexby där vi i A-laget hjälpt till med PIF-cupen som Partille IF anordnar idag (den håller fortfarande på, därför presens). Våra arbetsuppgifter varierade lite men kona planer, bära mål, döma matcher, sälja lotter och flippa burgare var huvudsysslorna. Personligen var jag domare och fick börja med att lära mig femmannareglerna som skiljer sig rätt mycket från elvamanna.

Det som är viktigt att komma ihåg är att killarna och tjejerna som spelar femmanna är väldigt unga och det är viktigt att det är på lek, därför skriver man till exempel aldrig ut någon tabell.

Det händer väldigt mycket roligt på 2x10 femmanna kontra elvamanna. En kort sammanfattning av några av de saker som hände under de matcher jag dömde:
- Helt plötsligt bestämde sig ett par i ena laget för att köra breakdance istället
- En målvakt skippade att stå i mål utan lekte kurragömma i nätet istället
- Citaten haglade, tex "domaren, jag trampade mig själv på tån vem får frispark då?"

Men bästa citatet har ni i titeln. Jag hade dömt frispark för ett av lagen och alla fyra utespelare räcker upp handen och frågar mig "får jag ta den" i kör. Jag blir lite ställd, tänkte peka på en av killarna när en i motståndarlaget självsäkert stegar fram, som vilken actionhjälte som helst, och säger: "Det är jag som är frisparksmannen!"

Som sagt, barn är underbara. Innan dagen är slut kommer de alla ha en medalj runt halsen och inte bry sig om de vann eller förlorade med 9-1. Att ha kul, det är viktigt det.

/Jonatan Borg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar