lördag 12 juni 2010

De bästa, coolaste och galnaste namnen i VM!

Då var det igång! Mästerskapens mästerskap rullade igång klockan 16.00 och då satt i alla fall jag bänkad för att se invigningsmatchen mellan hemmanationen Sydafrika och Mexiko.

Bafana Bafana som Sydafrikas lag kallas är omåttligt populära bland folket och som ni som såg SVTs reportage i förrgår vet så tror de på fullt allvar att deras lag kan nå finalen och att första motståndet är ett gäng småpojkar i jämförelse med deras lag. :)

Matchen tycker jag var riktigt trevlig för att vara en invigningsmatch och 1-1 tycker jag var rättvist. Men det var ju en detalj som gjorde att jag känner mig manad att skriva ett inlägg här på bloggen trots att klockan runnit iväg efter middag med famlijen hemma i Tuttered i Pattille. Är det en målskytt i matchen som heter Tshabalala så måste ju nästa VM-genomgång helt enkelt handla om NAMN! :)

Det finns otaliga namn på spelare i VM som jag tycker är helt underbara. Jag kommer plocka fram några som jag fastnat för av olika anledningar, kom gärna med egna förslag också!

Om Rone är med i VM? Självklart! Han är ju Dickson! (Nigeria) :)

Tshabalala är ju antagligen det roligaste namnet att säga under VM men det finns fler spelares namn som ligger fint i munnen, som fransmannen Toulalan, tysken Holger Badstuber , Stekelenburg (Holland) och japanen Inamoto.

För dem som tycker att det är magiskt roligt att tänka på vad journalisten Åsne Seierstads nya fullständiga namn skulle bli om hon gifte sig med Brad Pitt och tog hans efternamn istället, ni (vi...) tycker kanske om namn som Gaetan Bong (Kamerun)(Cameroon), Marc Planus (Frankrike), nordkoreanen Mun In Guk och Hans-Jörg Butt (Tyskland)?

Vem bakar? Aboubakar(Kamerun) Kaká... (Brasilien)

Trevligast i VM? George Welcome (Honduras) så klart! :)

Bäst namn i en rättegång? I'm Innocent! (Sydafrika)

Vissa namn är ju bara omöjliga att säga utan att slå knut på tungan. Försök att säga Patsatzoglou (Grekland) eller Gaouaoui (Algeriet) till exempel.

Ibland kan ju namnet kanske få bestämma personens roll i laget: Kapetanos (Grekland).

Med lite (ibland mycket...) fantasi och dålig stavningskunskap kan man hitta en ark med djur i VM-namnen! Eller va sägs om Salpigidis (Grekland), Katsouranis eller Andújar (Argentina). Favoriten bland djurnamnsnamnen är ändå självklart Muslera (Uruguay) som ju är ett underbart namn!

Frågan är om inte Surprise's (Sydafrika) föräldrar egentligen var beredda på att få en flicka? :)

Så, där har ni ett gäng sköna lirare!
---
Jag har kommit på att jag endast äger en landslagströja av de lagen som är med i VM. HONDURAS så klart! :) Man kanske skulle heja på den trevliga liraren Welcome! :)
---
Kul att mitt inlägg om Bokedalens senaste match blev referatet som deras hemsida körde med. :)

Bye! /Jonatan

2 kommentarer:

  1. Källa på innocent?

    SvaraRadera
  2. Innocent Mdledle heter killen och jag vet att han var med i För-VM förra året, trodde han skulle vara med i år också men blev ställd utanför precis, för tio dagar sedan:

    http://www.ajc.com/sports/mccarthy-left-off-south-539060.html?cxntlid=daylf_tpcr

    http://www.fifa.com/confederationscup/players/player=268244/index.html

    Vad är det för källa på dig då, anonym?

    SvaraRadera