måndag 12 april 2010

Smeknamn, öknamn och tilltalsnamn

Har ni tänkt på alla coola smeknamn dåtidens svenska fotbollsspelare hade? Självklart speglades det av samhället i stort och varje liten by hade nog någon som kallades bagar´n, snickar´n, Bosses grabb och sjusovar´n.

Om man tar en titt på gamla svenska landslagsmän från tiden då det började, säg 1908, och 20 år framåt hittar man ett gäng sköna smeknamn. Eller vad sägs om Iffa Sven, Ragge, Ekis, Köping-Gustavsson (tillika Sverige första målgörare), Murren, Gobben och målvakten Peta Almqvist.

Det är många som har smeknamn i laget men det är lätt att se att de oftast kommer från efternamnet. Tänkte försöka mig på att göra en sammanfattning av de jag kommer på för stunden. Släng in en kommentar om ni kommer på nån jag missat eller om det finns kompletterande smek/öknamn. På vissa har jag, på gammalt hederligt svenskt 1910-vis, kommit med idéer om nya smeknamn.


Jonatan Borg - Börjar som vanligt med mig själv, har bäst koll på mig själv... Har kallats Jonte sedan dagen jag tog min första stapplande steg på Lexby grus. Peter Zäta Setterberg kallade mig gubben-i-lådan ett tag för några år sedan också. Har även kallats Lexbydals Erlingmark av Coach, då blev jag nästan tårögd. Har förresten blivit kallad den evige junioren av en stor del av de spillror av fotbollskunnande som numera huserar i C-laget. Varför? Ingen aning men kanske för att jag har så len och fin hy. :)


Martin Persson - Allas våran Persson, inte så svårt att gissa vart det smeknamnet kommer från...


Christer Gardtman - Har kallats Gatten så länge jag varit med, finns nog en del ynglingar som knappt skulle veta vem man pratade om om man sa Christer.

Erik Ronelöv - Kallas allt som oftast för Rone, men hade även en period av Erkic. Fick ett nytt, antagligen kortlivat, smeknamn i Italien då Kalles hjärnhalvor inte riktigt bondade med munnen medan han tittade på mig och kallade Rone för Ronte...

Jonas Corneliusson - Conny alla dagar i veckan. Nytt smeknamn skulle kunna vara murar´n? Som taget från en svensk ort i mellansverige år 1911! Eller varför inte Charlie? :D

Karl Lavenius - Är Kalle dygnet runt. Borde även kallas glappkäften eller det lär han redan kallas nånstans i alla fall?

Mattias Essman - Vår nyopererade stjärna kallas vad han heter, fast det stavas coolare: s-man. Vissa av hans närmaste följeslagare (läs: de som är lika unga som han) kallar han ibland även för Matte om jag inte hört helt fel. Rykten gör även gällande att Kevin har använts som smeknamn till honom, det tycker jag är sjukt roligt! Eller kanske han borde kallas Westling alternativt prinsen när han kommer tillbaka till Lexby ground? :D

Niclas Bjärnlind - Kallas alltid Bjärre

Robin Cavaretta - Har inte heller så överraskande smeknamn, kort och gott Cavva. Blev i och för sig kallad Bojto i Italien, varför har jag ingen aning om?

Biniam Haile - Biniam är ju jättekrångligt att säga så därför kallas Eritreas bäste fotbollsspelare för Benji istället. Själv tycker jag att Benjamin är gulligt, men det kanske är lite långt? Har även kallats clownen Bozo på grund av storleken på hans inomhusskor...

Christian Gustavsson - Ja, här finns det ett par sköna smeknamn! Crille är det mest använda utan tvekan. Men man gör inte fel om man kallar honom för blekingebon, C[rullande r:]ille, eller kanske bonnen. Det senaste är ju annars el skeleto!!! Det finns en rätt lång och skön förklaring till det som nån som kan får dra.

Daniel Pintaric - Är ju Pinto hos alla. Har nog kallats både det ena och det andra efter vissa torsdagspass i vinter... Ett annat förslag på nytt smeknamn från 1913 skulle ju kunna vara företagar´n med tanke på att hans barn heter typ Findus och Felix om jag inte minns helt fel. ;)

Fredrik Eriksson - Kort och gott Fidde


Joakim Mossberg - Blev först Mossberg men det var ju jättelångt att säga så det fick bli Moss istället. Skulle även kunna ha ett indiannamn! Eller va sägs om indiannamnet "killen som nästan får rullande traktorhjul på sig". ;)

Johan Nilsson - Nille alternativ Nilleman


Marcus Månsson - Maggan eller Magge alternativt Partilles egen Messi

Pontus Bauman - Har kallats Bauman länge länge. Har för mig att det fanns nån bokstavskombination också? Kapten som han är har självklart capitano hörts ljuda också.

Tobias Lundström - Tobbe dygnet runt. Vill nog egentligen bli kallas Wernblom, men jag vet inte ja...

Alexander Dellstrand - Visst finns det någon enstaka som säger Alex till honom och visst har smålänningen sagt Dellstrand till honom men han är utan tvekan Sanny för de flesta

Daniel Conticelli - Är alltid Conti

Johan Dermark - Blev först kallad Dermark men det var lite långt så då blev det istället d-mark och sen tog det inte lång tid innan derm användes också. Personligen tycker jag d-mark låter lite kapitalistiskt och taktfast.

Erik Nyqvist - Oj, detta är en svår nöt och vi är allt ett gäng som försökt komma på nåt bra smeknamn till vårt nyaste förvärv. Erik funkar ju inte, kan blandas ihop med Rone. Nyqvist är inte tillräckligt mycket disco så det måste till nåt helt annat. Det var ju Sanny som drog hit honom så SanNew är det mest hippa förslaget hittills, men är det lätt att säga? Blir kanske lite like Sanny ändå? Einstein (?), lyktstolpen(??) och spargrisen(???) var andra mindre genomtänkta smeknamn. Förslag någon?!

Resten i laget har inga direkta smeknamn vad jag kan komma på. Har jag glömt någon? Vår coach kallas ju bara Kim alt. Kimen. AssCoach kallas ju bara Rikard förutom vid ett tillfälle. Det är när Rikard och Dennis sitter bredvid varandra och man ser dem bakifrån, nyklippta. Då är de Bill och Bull. :) Förresten så kan ju Kim kallas dansbandkillen med tanke på att tomtecupens speaker kallade honom för Kim-Rolandz. :D

12 kommentarer:

  1. Bauman kallades PK i ÖIS, Jolle eller Snopp-Jolle i yngre år :)

    Essman bör ju vara Ace ;)

    SvaraRadera
  2. Pontus Thorsén - Kallas ju numera Greven...

    Alexander Dellstrand - Bästa smeknamnet på honom är ju egentligen "Sannyboy" som Frank brukade kalla honom, trots att det låter lite som en häst...

    SvaraRadera
  3. Haha, Snopp-Jolle är ju grymt!!! Ska vi börja kalla honom det igen, jag är på! :)

    Sannyboy glömde jag, det är faktiskt riktigt bra.

    SvaraRadera
  4. Kim är ju vår egna Nalle Puh, men han vill nog kallas Ior egentligen. Ronte.

    SvaraRadera
  5. Rickard brukar kallas för "din feta jävel" i folkmun...

    SvaraRadera
  6. Dennis går ju under namnen Denden, polacken och namedropparn

    SvaraRadera
  7. CRILLE brukar kallas transa med, pga av den bilden han har på facebook

    SvaraRadera
  8. Kim kan ibland kallas för kimpan för vi inte glömma!
    Sen boito kommer från ling tid tillbaka när vi unga va yngre och lekte så kallade vi honom för boito :D

    SvaraRadera
  9. Gothia-cup Danne om man får ta med en f d "a-alagare"...

    SvaraRadera
  10. Biniam brukar väll oftast kallas tjockis.. timjan funkar också.. /crille

    SvaraRadera
  11. Kim: Sambaliten, Sundance, Kiiiiimo, Tim (som den förre storspelaren Ivan kallade honom) Kärt barn...

    SvaraRadera
  12. New Erik är väl från småland? smålle kan kanske vara något att plocka fram?

    SvaraRadera