onsdag 24 mars 2010

Inför Italien... del II

Njet, inte ett endaste litet pass var glömt till mötet igår, måste vara nåt slags rekord för oss. :)

Dagen har hittills bestått av växlande av pengar. Gick till dyra men trygga Forex och sa helt enkelt att jag ville ha en summa euro till kassörskan.
- Jaha, sa hon, vilket land ska du till?
- Italien, svarade jag mycket trevligt tillbaka.
- Har du varit där förut?
- Öhh, ja det har jag. (var detta verkligen relevant började jag känna...)
- Så då har du koll på att Italien är ett så kallat kontantland? De är inte jättetaggade på att betala med kort där, fortsatte hon.
Vad menade hon med det?! Tyckte hon jag var en snål fattiglapp som bara skulle ha med 100 euro?! Var sugen på att säga till henne att jag var fotbollsspelare som minsann bodde på helspension när jag var utomlands, att jag inte behövde tippa min privatchaufför samt att min privata guide såg ut som George Clooney. Men jag sa inget av det, av artighet förstås, utan sa istället:
- Jepp, det har jag...

Nere i Italien ska vi förhoppningsvis spela en träningsmatch. Nu verkar det som om det blir mot ett tyskt lag vilket ska bli roligt då vi inte ofta möter tyska lag. För att ligga steget före dessa sydliga grannar kommer här en liten fotbollsparlör som är bra att kunna innan matchen. Jag har fått hjälp av Google att översätta. Google verkar inte så bevandrade i det tyska språket, men roligt blir det ju ändå... :D

Svenska - "Tyska"
Fotboll - Fussball
Målvakt - Torhüter
Lagkapten - Kapitän
Jag är fri - Ich bin frei
Nicka - Nicken
Öppna ytor bakom backlinjen - Offener Raum hinter dem Rücken line
Domaren, ser du inte att han filmar? - Richter, werden Sie ihn nicht schiessen
Ut med domaren och in med Nalle Puh! - Aus mit dem Richter und mit Winnie the Pooh
Täck den där kaviarälskande svensken ordentligt - Bedecken Sie es mit Kaviar-loving Schwede richtig
Är inte det där Basshunter? - Ist nicht, dass basshunter?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar