torsdag 17 februari 2011

Inside intervjuar: Tomas Fallqvist

Då tar bloggen steget in i det journalistiska finrummet och börjar med intressanta intervjuer! Inget nytt koncept precis men tanken är att alla jag under vinjetten Inside intervjuar ska prata med personer både nära och längre bort från laget. Nu i början kommer fokus ligga på att presentera spelare och ledare som är nya inför säsongen 2011. Därför kommer första inervjun vara med Tomas "Falken" Fallqvist, nygammal lirare i Partille IF!


Hur känns det att vara tillbaka i Partille IF:s A-lag?
När jag frågade Kim i slutet av oktober om jag kunde få komma och träna med A-truppen igen efter ett så pass långt uppehåll så var det riktigt nervöst! Det var ju nästan som att komma till ett nytt lag. De enda jag spelat med innan är ju Bauman, Gatten och så dig (Jonatan). Men jag måste säga att det var mycket lättare än vad jag hade trott att det skulle vara att komma in som en i laget. Jag blev verkligen mottagen med öppna armar, en härlig känsla! Jag ångrar inte en sekund att jag valde att köra på igen. Det känns helt grymt!

När spelade du i A-laget senast? Och hur länge har du varit i klubben?
Ja du, det var en bra fråga… Senast jag spelade A-lagsfotboll med Partille måste ha varit hösten/vintern 2003. Jag vill minnas att jag började som 6-åring i PIF så i så fall började jag spela 1981 och höll på fram till och med 1989 då 3-4 av oss spelare gick över till Sävedalen för att få spela i ett bättre lag helt enkelt. Kom tillbaks till Partille 1995 och spelade som sagt fram till 2003 så det blir väl cirka 16-17 år som aktiv spelare i klubben (hittills!)

Har du något personligt mål med säsongen?
Absolut! Jag tänker göra mitt allra yttersta för att detta skall bli min bästa säsong någonsin. Och då menar jag på alla plan. I år är vi 3 målvakter så det kommer bli jäkligt tufft att ta en plats men det är ju det som är meningen och jag tänker inte ge mig i första taget. En så här bra försäsong har jag aldrig varit med om innan så det har ju börjat kanonbra!

Hur mycket PIF blir det i veckan för dig?
Oj! Det kommer nog att bli minst 6 dagar i veckan, kanske även 7 med tanke på att min ena grabb spelar i PIF p-03 och jag är ansvarig ledare för det laget. Det kommer helt enkelt bli så mycket det bara går.

Vilken övning har varit jobbigast under brottningsträningarna?
Svårt att sätta fingret på just en specifik övning. Det har ju varit flertalet svinjobbiga övningar för underkropp och likaså för överkropp där man varit så satans nära att spy, men oj va nyttigt det varit. Snacka om bra träning! Nu förstår man varför det är så få som vill bli brottare. :)

Du är verkligen äldst i laget, hur känns det att vara visare än Coach egentligen?
Ja, jag är väl det, äldst alltså. :) Nu tror jag inte att coach ser mig som det stora oraklet i grottan som han kan gå och rådfråga titt som tätt, förmodligen inte Pinto eller Keyvan heller, men skulle dom behöva hjälp någon gång är dom hjärtligt välkomna.

Hur länge har du varit Falken?
Jag vet faktiskt inte exakt hur länge men minst i 25 år skulle jag tro att det är. Det har nog lite att göra med mitt efternamn (Fallqvist). Någon av mina gamla barndomskamrater tyckte väl att jag var rätt snabb när vi spelade boll på gräsmattan där hemma och så blev som det blev.

Sista frågan: hur går det för GAIS i år?
Usch! Den frågan avskyr jag! Men om jag skall vara helt ärlig så har mitt intresse för allsvensk fotboll dalat lite se senaste 10 åren på grund av att den är så j-vla dålig. Skulle de placera sig högre än 9:a eller 10:a skulle jag bli glatt överraskad men jag tror nog snarare att de kommer att slåss för överlevnad. Min fråga är vem som skall göra målen för dom i år?

Inside PIF tackar Falken! /Jonatan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar