onsdag 21 juli 2010

Ett titt på Gothia Cup: Partille IF P99 vs. Arka Gdynia (Polen)

Idag hade jag planer på att titta till båda Partille IF-lagen som är i farten i Gothia Cup. Dock har skiftarbetandet rubbat min dygnsrytm lite för stunden vilket gjorde att jag inte hade en chans att orka upp till när P96/97 spelade i ottan. Klockan elva däremot, då är även jag vaken! Därför tog jag med mig kameran och begav mig mot Skatås konstgräsplaner. I Skatåsområdet har jag varit många gånger, bäst minne är nog andraplatsen i skol-DM i orientering samt tiden då man spelade frisbeegolf fyra dagar i veckan men jag har aldrig kollat på Gothia Cup där. Eller är spelsplatsen ny för i år?

Målet för turen var matchen mellan PIF P99 och det polska laget Arka Gdynia. Partille har ett väldigt bra lag i åldersklassen och då Kim sagt till mig att det polska laget var riktigt riktigt bra hade jag förhoppningar om en bra match.

Dags för matchstart.

Alla i PIF verkade taggade inför matchen där förutsättningarna var att vinst skulle betyda A-slutspel medan oavgjort och förlust skulle betyda B-slutspel.

Med stort publikstöd runt planen blåstes matchen igång. Kul att se var även att Jonseredspelare i samma ålder hejade på Partille. Tyvärr för alla med rödvitt hjärta gör polackerna 1-0 efter 20 sekunder med ett skott rakt upp i klykan, helt otagbart för målvakten. Killarna verkade inte nedslås för det utan tog nya tag och i början av matchen var det inget lag som stack ut utan det var en bra och välspelad match med chanser åt båda håll.

Det gäller att hålla tungan rätt i mun.

Efter att Arka Gdynia gjort 2-0 tar Partille över spelet något även om båda lagen fortfarande skapar chanser.
Partilles målvakt tar hand om bollen vid en farlig situation.

Partille skulle dock reducera och det var matchens snyggaste mål också. PIF får en frispark en bit utanför straffområdet till vänster. Lagkaptenen lägger bollen till rätta, backar några steg, väntar på signal, och klappar till! Bollen går i en fin båge runt muren och borrar sig in i bortre delen av målet, snyggt!
Måååål! Snyggt frisparksmål som höjde PIF. (Bollen är vid muren på kortet)

Nu tar Partille över taktpinnen och skapar flera bra chanser. Samtidigt har Arka Gdynia en riktigt bra spelare på topp, nummer nio, som ligger och lurar på alla kontringsbollar han hittar. Denny och Joop, tränarna, märker detta och Denny ger order till en av backarna att alltid ha koll på just nian. Denny gör det med ett härligt citat: Det är bara nian som är farlig och han använder ALLA fötter! Lite fusk att ha många fötter i fotboll. :)
Det var nervöst på bänken i slutet av första halvlek.

Denny ger order om att ha full koll på motståndarnas nummer nio, en riktigt bra spelare.

Innan det är dags för halvtid (matchen var 2x20 minuter) gör motståndarna 3-1 och om jag inte minns helt fel så var det 3-1 som var halvtidsresultatet. Första halvlek var en rätt så jämn historia och en bra sådan, högt tempo i värmen.
PIF vek sig aldrig i duellerna. Matchen var väldigt snäll och det var knappt någon ful tackling på hela matchen.

I halvlek gör PIF en hel del byten, alla som är med får spela. Arka Gdynia verkade vara de som hade mest krafter kvar och i andra halvlek gör de en hel del mål. Tyvärr blev det förlust för P99 idag men nu är det bara att ladda om batterierna inför B-slutspelet där deras första match är klockan 16 imorgon om jag inte är helt felinformerad, infon lär läggas ut på lagets hemsida. Kom gärna och heja på då!

Bra markering.

Ibland kan det göra ont att spela fotboll.

Joop instruerar inför ett byte.

Första parkett.

Efter matchen var det ändå rätt så glada miner hos alla inblandade. Fotboll förenar, är det inte så man brukar säga?

De lila skorna var en mycket vanlig syn under VM, de fanns även representerade av många under Gothia Cup.

Ett annat VM-inslag var ju Vuvuzuelan som även den landat i Göteborg. Tyvärr...

(För att se bilderna i full storlek, högerklicka och välj öppna länk i nytt fönster alternativt vänsterklicka på bilden och tryck sedan bakåt för att komma tillbaka till bloggen)

/Jonatan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar