söndag 4 juli 2010

Nästa: Semifinaler!

Jaha, då var det bara fyra lag kvar i VM och av dessa är tre europeiska och ett sydamerikanskt. Med tanke på hur tongångarna var för någon vecka sedan i media om att det snackades om att Europa skulle mista en plats i VM nästa gång känns det som att de uttalen var lite förhastade. Som vanligt i media är jag nära att tillägga. Och nog var det inte Uruguay som de flesta hade tippat som det sydamerikanska lag som skulle gå längst i VM. Men VM är VM, där kan verkligen allt hända...

...vilket får mig att tänka på Tysklands hänsynslösa vinst över Argentina. Vem ska kunna stoppa tyskarna?! Argentina hade jag som segrare i mitt utgångstips efter vinst i finalen mot Brasilien. Bra tippat där... Liten tröst var att jag idag fick reda på att jag kom tvåa i tipset här på jobbet. Vad jag vann? Äran tydligen...

På tal om att tippa testade jag livebetting ordentligt för första gången igår under Argentina-Tyskland. Det gick faktiskt med nästan 50 % vinst så det kanske man ska ta och testa nån mer gång. Så här tippade jag, vissa slängde jag in precis före matchstart samt en del under matchens gång, det sista i 87e minuten:
Båda lagen göra mål -> fail
Argentina att vinna matchen -> fail
Heinze sista målskytt -> fail
Marcherano gult kort -> check
Tevez målskytt -> fail
Klose målskytt -> check
Sammanlagt över 9.5 hörnor i matchen -> fail (det blev 9...)
Argentina över 53.5% i bollinnehav -> check (54%...)
Tyskland att göra eventuellt fjärde mål -> check (6.35 i odds, slängde in det 30 sekunder före målet, inte dumt...)

Jag måste erkänna att jag trodde att Spanien skulle slå Paraguay lätt i kvällsmatchen. Nu blev det ju inte en promenad i parken för Spanien utan det blev en helt poco (galen...) match. Sista 30 minuterna hoppade och studsade jag upp och ner i stolen och segermålet kändes på nåt sätt väldigt, väldigt typiskt för matchen... Villa gjorde mål igen, han är bra på det, men Spanien måste få igång fler spelare om man vill gå hela vägen.
---
Jag tycker att domaren i Argentina-Tyskland-matchen inte gjorde ett enda stort fel. Ravshan Irmatov, domaren alltså, dömde öppningsmatchen tror jag och min gissning är att det är han som få döma finalen, det är han lätt värd.

Domaren i Spanienmatchen var, för att vara snäll, inte lika bra... Jag tycker att han gör rätt som låter Spanien slå om sin straff, de spanska spelarna är verkligen långt in i straffområdet men samma sak hände ju vid Paraguays straff och den fick han inte slå om. Med tanke på hur straffskytten Cardozo såg ut att må efter slutsignalen skulle han säkert velat slå om sin straff.
---
Så, hur går det i semifinalerna då? Som jag varit inne på innan så hoppas jag att Robben inte får spela en VM-final. Jag tycker inte om han som fotbollsspelare, vet inte hur han är annars, men han står hur som inte högt upp på min lista. Och hur svårt kan det vara att läsa en spelare som bara har en fot?! Ja, han startar på högerknaten. Ja, han kommer att bryta in centralt. Nej, han passar helst inte bollen. Ja, han lägger sig om du nuddar honom. Det finns dock en holländsk spelare som jag unnar en final. Dirk Kuyt är en helt underbar fotbollsspelare i mina ögon, vilken lagspelare! Visst, hans spelar i helt fel lag i Premier League men till och med det övervinner min beundran för killen.

Men jag säger ändå Uruguay - Tyskland som min favoritfinal av de lag som är kvar. Uruguay är verkligen värda sin semifinalplats enligt mig och Tyskland känns det inte ens som att jag behöver förklara. Sen kan Kuyt få avgöra bronsmatchen med ett hattrick. :)
---
Såg ni förresten den underbara hörnvarianten som Holland totalmisslyckades med i sin kvart? Den har jag bara sett en gång innan och det var på en sjumannaplan nånstans i Göteborgstrakten. Jag minns inte vilka vi mötte men vid deras första hörna sprang en kille ut för att slå den men ropade på en kompis att ta den istället och under tiden han pratade duttade han till bollen. Vi i PIF märkte absolut ingenting men det gjorde domaren som blåste av så fort "kompisen" började driva iväg med bollen mot mål. Domaren blåste eftersom bollen inte rullat ett helt varv!!! Ett helt underbart korrekt dömt domslut. :) Så frågan nu är om bollen verkligen rullade ett helt varv för Holland? Ett halvt enligt mig, HÄR kan ni skaffa er en egen uppfattning.
---
Hur är ställningen i PIFs Vm-tips? Har man nån chans att vinna där fortfarande?! Pinto?

/J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar