lördag 23 oktober 2010

Gunnilse vs. Östra Alliansens All stars

Idag, i det härliga vädret, spelade jag match igen. Det var nämligen så att Östra Alliansen, som sköter den bästa av de olika väderstreckscuperna på försäsongen, skulle ha årsmöte och de la därför en match före mötet. På ena sidan hade vi Gunnilse eftersom de vann cupen i våras och på andra sidan plan fanns 15 noga utvalda spelare från övriga klubbar. Jag hade kommit med genom att Egon, Lundens tränare som var ansvarig för laget, ringt Coach och sagt att han behövt en högerback från Partille IF. Coach sa antagligen nåt i stil med att en sån har vi tyvärr inte men jag ska göra det bästa av situationen. Därefter ringde han mig och småskrattade i telefon.

All star-laget bestod av en hel del sköna lirare som man träffat på under de senaste åren i antingen seriespelet eller i cuper som Tomtecupen. En jag aldrig stött på i fotbollssammanhang före den här matchen var Niklas som till vardags spelar i Bergum. Han träffade jag dock igår när jag kollade på kvalet till femman, liten värld!

Uppställningen var i alla fall Dennis (Semberija, div 4) i mål, backlinje från höger: Jonatan (Partille, div 4), Benjamin (Sävedalen, div 3), Sasha (Marieholm, div 5) och Pontus (Utbynäs, div 5). Mittfältet från höger: Berglund (Real Maskin, div 7), Enis (Lärje/Angered, div 4), Niklas (Bergum, div 6) och Sladjan (Götaholm, div 6). På topp startade Kristoffer (Lunden, div 4) och Harris (Kortedala, div 5). På bänken och som inhoppare i paus fanns Niklas (Bergsjö, div 5), Fredrik (Utbynäs, div 5) och Daniel (Götaholm, div 6)

Gunnilse är alltså ett topplag i division 2, vi ett hopplock som aldrig spelat ihop med ett divisionssnitt på 4,6. Detta skulle bli roligt!

På samlingen pratade Egon och Götaholms tränare (som jag tyvärr glömt namnet på) om att det bara var att dra ut och köra och att ha roligt. Spela enkelt från början och hålla nere de egna misstagen. Det blev ju inte direkt en vanlig samling utan en hel del handlade om att lära känna varandra och spela så bra det bara gick.

När matchen väl började måste man ju erkänna att Gunnilse var det bättre laget. De har en spelidé som de följer rätt så slaviskt: anfallare möter boll, spelar tillbaka till innemitt som hittar boll i djupet på stormande anfallare eller mittfältare. De spelade exakt likdant mot oss i semifinalen i Östra Cupen och är man inte van vid det spelet är det tufft att möta dem. Nu styrde Benjamin oss i backlijen väldigt bra och så många jättevassa chanser fick i Gunnilse ändå. Det som blev till farligheter tog Dennis stabilt hand om.

Våra farligheter bestod i omställningar och det mesta gick genom mycket duktige Enis på innermitt. Han fördelade en hel del magnifika bollar under matchens gång. Vi gör också 1-0 på en omställning där Sladjan får bollen på sin vänsterkant och avancerar sig till ett skottläge och vinklar in bollen i mål. Om man tänker att vi 15 aldrig spelat ihop så hittade vi varandra riktigt bra offensivt. Defensivt låg vi väldigt högt med backlinjen, högre än i alla fall jag är van vid, men även det kom man in i efter ett tag.

Halvleken fortsatte se likadan ut; Gunnilse hade absolut mest boll, försökte hitta spelare i djupet och vi hade farliga omställningar. Båda lagen hade några riktigt snygga kombinationer, kul att se.

Vi skulle även göra 2-0 och det var en lite konstig situation där Enis (tror jag att det var) slog en boll i djupled mot en av våra spelare som i offsideposition struntade i bollen. Gunnilsespelarna trodde det skulle blåsas för offside men då han inte var delaktig i spelet fortsatte spelet och Harris kom farande från en onside-position, chiprundade målvakten och mycket behärskat rullade in 2-0. Det blev även resultatet i paus.

I andra byttes de tre på bänken in. Matchen såg ungefär likadan ut fortfarande med skillanden att vi höjde oss något och jag tycker även Gunnilse höjde sig en del då deras spel i andra var mer varierat. Rätt så omgående har både nyinsatte Fredrik och nyinsatte Daniel varsitt friläge men bollen smiter utanför. Även Gunnilse har lägen och de har även en boll i nät efter en målvaktsretur men målskytten stod tydligen i offside-position.

Vi skulle däremot göra ett mål till. På en frispark nere vid höger hörnflagga drar Pontus in den stenhårt i boxen. Där studsar den på mitt knä till Kristoffer, som tar emot och skjuter in 3-0 lågt i målvaktens högra hörn.

3-0 slutar matchen och det är ju alltid roligt att vinna matcher. Jag tror inte jag har varit med och hållit nollan mot Gunnilse heller, inte ens inomhus. Nu är man hemma och försöker återfå känslen och andra viktiga kroppsfunktioner, idag var det kallt att spela!
---
Dagens matchställ var förövrigt Lunden ÖBKs, ovant.
---
Det togs ett lagfoto av alla spelare som var med som jag antar kommer att slängas upp på Östra Alliansens hemsida. HÄR nånstans kan ni säkert hitta kortet framöver.
---
Jag försökte ha koll på alla namnen, rätta mig gärna om ni hittar nåt fel.

Adios. Jonatan Borg

2 kommentarer:

  1. Gött med en matchrapport från All-starmatchen. Särskilt då två nuvarande Götaholmare var med. Min blogg Götaholmaren följer självklart GBK men också allt annat som händer i 6A. Så vill du ha koll vad som händer längre ner i divisionerna kolla in http://gotaholmaren.blogg.se.

    SvaraRadera
  2. Götaholmaren följer jag! Alltid roligt att läsa om loklfotbollen från olika vinklar.

    SvaraRadera