lördag 17 april 2010

Seriematch 2: Partille IF - IK Kongahälla

Så här dagen efter match känns det ändå OK med en poäng men nog kändes det lite surt igår, som alltid efter ett poängtapp. Ska man vara helt ärlig tycker jag nog 2-2 är ett rättvist resultat då vi trots stort bollinnehav saknade det lilla extra sista femtedelen av planen.

Hur som, matchen började inte bra för oss... Missad nickduell, deras forward springer i fatt bollen och sätter säkert 1-0. Då stod klockan på 4 minuter. Stämningen på bänken, där undertecknad började, blev något sämre kan man säga. De första 30 minuterna av matchen såg väldigt likadana ut; vi har väldigt mycket boll men kommer ingen vart medan Kongahälla kör på omställningar och kontringar. Efter typ 40 minuters spel gör IKK även 2-0 genom något som måste betecknas som försvarsmiss. Bollen rinner igenom och samme forward gör mål igen. Som tur var replikerade vi snabbt. Och som vi gjorde det! Maggan hade, för att vara snäll, inte riktigt kommit in i matchen än men med en sån frispark blir allt förlåtet. :) Perfekt skruv över en mur på för kort avstånd rakt upp i nättaket, mot krysset till. Från typ 25 meter. VACKERT! The årets frisparkscompetition avgjord redan? Jag tror nästan det men hoppas att jag har fel, vill se fler av den kalibern!

Andra halvlek äger vi långa stunder men utan att skapa speciellt många riktigt farliga chanser. Kongahällas omställningar består nu istället av rensningar utan adress (eller väldigt långa passningar som vi backar kallar det...) IKK har ett par farliga lägen, minns framför allt ett 3 mot 2 läge som Erik löser mycket snyggt. Vi på bänken började bli mer och mer nervösa, det blir ju gärna så från bänkposition. Personligen värmde jag lite på eget bevåg mest för att lugna ner mig.

Till sist började det bli dags för lite byten. Kan tyckas sent, förstår om det finns folk som gör det, men samtidigt hade vi ju greppet och då vill man nog som Coach inte ändra så mycket. Pontus Thorsén in på topp och nån minut senare fick undertecknad äntra planen, jag tror matchuret stod på runt 85 då. En minut senare fick jag röra bollen för första gången efter en grym pass av Crille. Min första bollkontakt var riktigt usel, träffade bollen praktiskt taget med undersidan foten och för att ens nå den fick jag glidtackla en bit. Kändes som det var en rätt bra bit man gled, frågar man mitt vänstra knä som vittnar om brännskada av femte, sjätte graden så håller det nog med. Hur som helst var det ju tur att denna kassa träff inträffade vid bortre stolpen och att träffen räckte för att "gubben i lådan" skulle ljuda på forumet även under detta decennium. 2-2 var ett faktum och det var vi absolut värda.

---

Kim har skrivit både utförligare matchrapport och blogginlägg om matchen, glöm inte kolla där. En titt in på IKKs hemsida gör att man förstår att de också tyckte att oavgjort var rättvist.

---

Hade inte tänkt att ta upp något om domarinsatser i den här bloggen men måste omgående göra ett undantag. Det var nämligen så att vi i andra halvlek blev avblåsta för offside. PÅ INKAST!!! Linjedomaren slängde upp flaggan mycket självsäkert och huvuddomaren som självklart är lika delaktig i beslutet var med på noterna och tyckte att det självklart är offside på inkast. Så här i efterhand kan man skratta åt det, det var inte lika roligt just för stunden vill jag lova.

---

En annan rolig detalj var när bollen dansade på långsidans linje i säkert 30 meter. Conny, som varit och lämnat en boll på andra sidan planen kom gående och trodde väl antagligen att bollen varit död för han bestämde sig för att sparka på bollen... :D Det resulterade hur som helst i att IKK fick bollen som de dock förvaltade genom att sparka den över läktaren. Den bollen fick Conny hämta...

---

Om ni undrar hur det är att sitta på PIFs bänk i 90 minuter kan jag bara säga att det aldrig blir långtråkigt med Persson vid sin sida. Mycket roligt (och dumt) som kommer ur den munnen är vi flera som kan bekräfta. Tack Persson, blir mycket lättare att sitta på bänken med dig! :)

---

Coach har inte sagt nåt om "tränarsegerpoäng" än utan verkar mer tycka så här i efterhand att han gjorde bytena för sent.

---

Målsnitt för bloggaren: 1.0 mål per match.

---

Nu blir det rast och vila på stället idag för att träna imorgon igen. Bra jobbat ändå killar. Vi tar med oss stora delar av andra halvlek men framför allt att vi fick med oss poäng trots 0-2 underläge!

///Jonatan

1 kommentar:

  1. Varsågod Jonte, jag bjuder på det ;) "(och dumt)" vet jag inte riktigt vad du syftar på men skit samma, humor måste man ha.

    SvaraRadera