torsdag 17 juni 2010

Inside PIF tippar tolfte omgången av div 4A + VM-snack

Spaninen, Spanien, Spanien. Är det där VM-spöket så förfärligt hemskt att ni inte klarar av att ta poäng mot Schweiz? Hur jag än vrider och vänder på det så tycker jag det är roligt för VM, alltid kul när stora faller. För så verkar det ju bli eftersom det kan bli en åttondel mellan Brasilien och Spanien nu, om nu inte Brasilien "råkar" förlora sin sista match i gruppspelet och hamnar tvåa i gruppen...
---
Jag är inte förvånad över att Sydafrika antagligen blir det första hemmalaget någonsin som missar åttondelen.
---
Vuvuzuelan alltså... Snacka hatkärlek där jag främst är förespråkare av första delen i det ordet... Det som skrämmer mig än mer är att flera storlag i Premier League köpt in denna plasttrumpet för att sälja till sina ditresta fans. Visst, några veckor en sommar klarar jag av men om den ska förstöra den ljuva sångkultur som finns bland de blekmagade engelsmännen lär det blir upptrappat läktarvåld igen, i alla fall om jag är på plats i England och kollar någon match...
---
Mitt tippande förra omgången gick ju sådär... Mest speciellt måste jag säga att Lundens fyra insläppta på hemmaplan för andra matchen i rad var, har det hänt innan?! Nu börjar ju serien om och det vi lär få se är ett Semberija och Lunden som hänger med i toppen, säg i fem matcher för att sedan tappa igen när topplagen väntar på rad? Lärje sitter i förarsätet och verkar vilja ta steget upp till trean redan i år. Kan någon stoppa dem? Vi får väl se, det lär bli en jämn höst.

Tuve IF - Lärje-Angereds IF
Detta ska L/A ta enkelt, enkelt. Tuve förlorade senast mot Kongahälla med 2-1, hade 1-0 i halvlek men Kongahälla gjorde två mål i början av andra och så blev det förlust. Igen. Tips: 0-4

FK Kozara - Lunden ÖBK
Riktigt intressant match! Lagen ligger bredvid varandra i tabellen, kommer från uddmålsförluster senast och har högre förväntningar på sig än en placering precis bakom topplagen. Vinst här och i nästa match ger verkligt topphäng under sommaruppehållet. Vem vill vinna mest?! Jag säger oavgjort...Tips: 2-2

Guldhedens IK - SKIF Semberija
Känns som om jag skriver inför varje omgång att Guldheden blandar och ger... Efter matchen mot oss senast kan man inget annat än att göra det igen. Drolin Sassi fick ju rött kort senast och det är ett mycket stort avbräck för Guldheden. Semberija har inte gått lika bra andra halvan av våren men fick med sig tre poäng senast mot Floda, plus ett rött kort. Sassi är väldigt viktig för Guldheden, utan honom blir det mycket svårare att vinna mot Semberija. Tips: 0-2

Landvetter IS - IK Kongahälla
Detta var ju seriens första omgångs mest intressanta match och de flesta trodde nog på en mycket jämn match resultatmässigt. Min gästtyckare 118 100 hade ju till och med Landvetter som vinnare av serien dagarna innan match. Till slut blev det 3-0 till Kongahälla och frågan är ju om det då var Kongahälla som var bra eller Landvetter som var dåliga. En kombination känns ju svenskt och bra att ta till som förklaring... Hur slutar det den här gången då?! Landvetter har ju tagit sig i kragen och spelat upp sig men det är fortfarande väldigt långt upp till toppen. Vinsten med 5-0 mot Mölnlycke senast var väldigt viktigt och ett bevis på att man nog egentligen inte ska vara där nere. Kongahälla fick med sig tre poäng hem från Tuve men det blev inget målkalas utan uddamålsseger efter att man legat under i paus. Då vi samtidigt förlorade senast gick Kongahälla upp på tredje plats och ser nu de två framförvarande lagen inte alls speciellt långt framför sig. Jag har ingen koll på avstängningar och annat dylikt som faktiskt kan vara matchavgörande i denna match som jag tror blir väldigt, väldigt jämn men det väger till sist över till bortalagets fördel. Tips: 1-2

Rannebergens IF - Floda BoIF
Överraskningslaget första delen av våren mot överraskningslaget andra delen av våren. Rannebergen har slagit oss, Kongahälla och Lunden på slutet och framför allt senaste omgångens vinst borta mot Lunden är kaxig. Floda har haft det tuffare på slutet och fyra poäng på de fem senaste matcherna är för lite för att följa topplagen men då har man även mött topplagen på slutet också. Jag tror Rannebergens kurva fortsätter uppåt då form och framför allt hemmaplan avgör. Tips: 2-0
---
På fredag spelar vi mot Mölnlycke, en match jag tyvärr missar på grund av jobb. Nu skulle jag inte kunnat vara med ändå med tanke på ljumsken men som alltid är det surt att missa en match.

Träning idag och jag tror jag drar ner en liten stund och känner på den nämnda ljumsken lite med hjälp av ett gummiband eller något annat coolt redskap.
---
Det finns ju chans att det blir mycket roligare matcher nu i andra omgången av VM då flera lag måste satsa mer offensivt eftersom vinst är det viktiga. Dagens matcher bjuder ju på några guldkorn och frågeställningar:

- Frankrike - Mexiko låter kanske på förhand som en "lätt" match för fransmännen men jag tror inte det... Jag blir inte överraskad om det blir oavgjort här och att ett vilt kämpande Sydafrika i sista gruppspelsomgången också klarar oavgjort mot Frankrike som då slutar på tre poäng och noll gjorda mål?

- Ska Lasse Lager ha någon chans att ta sig förbi gruppspelet måste det nog bli vinst idag, mot ett Grekland som såg ut som pensionärer hela bunten i första matchen. Med ett offensivt tänk från Nigeria får ett Grekland utan tanke på snabba omställningar det svårt och får i nästa match, mot Argentina, kriga för att inte åka mållösa hem från ännu ett VM?

- Argentina behövde nog en vunnen match i första omgången för att kunna spela ut ordentligt i resten av turneringen. Jag tror på vinst här även om Sydkorea överraskade positivt på mig i förra matchen.
---
Det jag stört mig mest på under VM hittills, utöver plasttrumpeten? Att kommentatorerna envisas om att säga Park Ji Sung när de resterande del av året säger Ji Sung Park när han har på sig United-tröjan!!! Varför?! Det gäller ju inte bara i direktsändning utan även under sportnytt där exakt samma person sa annorlunda för ett par månader sedan...

Idag blir det i alla till att följa en match, den mellan Frankrike och Mexiko.

/Jonatan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar