tisdag 8 juni 2010

Fokus på domare

Fokus på domaren låter som en negativ term. Tyvärr. Om en elitdomare varit bra är det inte ett knyst från media. Helt tyst. Om det däremot är en incident som med hjälp av 14 filmkameror kan analyseras och det visar sig att domaren dömt fel i en pressad där domslut ska bestämmas på under sekunden, då skrivs det stora svarta rubriker. Varför är det så egentligen? Är domarteamet något man tar för givet att de som robotar ska klara all press från 22 spelare och tiotusentals fanatiska supportrar?

Världsspelare får göra fel, får skit ett tag men kan sedan bli hjältar när de ett par matcher senare gör helt rätt och avgör. Den livlinan har inte en domare. Han kan aldrig bli hjälte genom att göra rätt i nästa avgörande läge, då gör han nämligen bara sitt jobb.

Jag kommer inte på något sätt kunna svära mig fri från att jag aldrig klagat på en domare, för det har gjort många gånger, och jag kommer inte heller försöka att göra det heller. Alla domare är olika och efter att ha tänkt igenom min fotbollskarriär snabbt och enkelt har jag favoritdomartypen helt klar för mig: domaren man kan ha en dialog med. Har jag gjort fel vill jag veta vad jag har gjort, ett enkelt svar kan få mig lugn på två röda.

Men detta inlägg ska inte handla om domare jag haft eller kort jag fått på grund av tjöt. Jag tänkte faktiskt mest, som en fortsättning på mitt lilla VM-fokus här på bloggen, skriva lite om domare på högre nivå och då framför allt om Martin Hansson och hans team som är de svenska domarrepresentanterna i just VM i Sydafrika.

Jag ska börja med att ge ett tips på en dokumentär som är riktigt sevärd, den hittar ni HÄR. Den följer Martin Hansson under ett år inför eventuell VM-uttagning.

En annan grej är att Martin Hansson och hans team har en blogg under VM som ni hittar HÄR samt att jag kommer att lägga den som en länk här till höger. Får hoppas att de får doma något nu då så att de får en massa gött att skriva om. Han blev ju inte uttagen som huvuddomare till någon av de 16 första matcherna men enligt min kunniga kompis som är gammal domare i de sydligare delarna av landet så behöver det inte betyda så mycket. Andra namnkunniga domare från Europa blev inte heller uttagna, till exempel Rosetti, De Bleckeere och Busacca. Europa har 10 domare på plats men det är bara 9 av dem som för vara huvuddomare.

DN har intervjuat Martin Hansson nu inför VM, intressant läsning som ni hittar HÄR.

Jag vet inte riktigt varför men det var nåt som gladde mig när jag läste en intervju med Wernbloom (tror jag att det var iaf...) där han sågade en av Sveriges domare i Allsvenskan rätt så ordentligt för en specifik situation, men han avslutade med att säga att den här domaren var den bästa i Sverige och att han nästan alltid gjorde rätt och att alla får ha en dålig dag ibland. Skön inställning som tyvärr få har till domare, på alla nivåer.

Så, där har ni ett inlägg i media om domare som inte var speciellt negativt. Jag känner mig nästan unik!

Sov gott alla fotbollsintresserade! Och alla andra också så klart. :)
/Jonatan Borg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar