onsdag 5 maj 2010

Det är marginalerna som avgör...

...och det är verkligen inte alltid till sin egen fördel...
---
Följande hände mig igår kväll. Jag hade under dagen kört mina föräldrar till Landvetter för att de skulle transportera sig med flygande föremål. Jag fick då ansvar för deras bil de tio dagarna de skulle vara borta så jag körde hem bilen och ställde den på betalparkeringen utanför lägenheten. På kvällen, runt 23.00 kom jag på att jag inte lagt på pengar på bilen för hela kvällen utan skyndar mig ut för att ordna upp detta innan det är för sent. Det var redan för sent... P-boten hånflinade mot mig när jag kom gående mot bilen. På vägen till bilen gick jag förbi P-automaten och slängde i pengar så att det skulle räcka tills jag kom hem från skolan. Av de pengarna jag slängde in fick jag nedanstående lapp, en helt vanligt parkeringsbiljett. Jag slängde in den i bilen, tog hårt i den numera hånskrattande P-boten och började gå hemåt med böjt huvud.
Det var då jag såg det... På boten stod det att parkeringsvakten hade varit där mellan 23.04 och 23.10. Jag var där endast ett par minuter för sent! 400 pengar kostade det mig att min hjärna inte sa till mig tre minuter tidigare att fylla på pengar... Tidsmarginal åt fel håll helt enkelt...


Marginaler finns det ju även gott om i fotbollen. Zlatans mål mot Ungern borta är också ett exempel på tidsmarginal, fast åt rätt håll för Sverige. Dennis fick ett gult i söndags i matchen mot Lunden för att han sa till domaren snällt och vänligt att hela bollen faktiskt inte var utanför linjen, är lika med avståndsmarginalsproblem.

Det samma hände ju för Blåvitt mot Mjäll-by (snöar det mycket där eller?). Bollen var ju tydligt inne men domaren dömde inte så, det klassiska avståndsmarginalsproblemet finns alltså även i Blekinge (Hur blek var han Inge egentligen?).

Men den hittills mest klassiska avståndsmarginalsdiskussionen i fotbollssammanhang måste ju ändå uppkommit 1966. VM-final. Förlängning. England mot Västtyskland. Geoff hurst drar på för kung och fosterland (eller i hans fall; drottning och fosterdel av land) och bollen går i ribban och ner mot marken. Om den marken var belägen innanför eller utanför mållinjen vet ingen än idag. Domaren dömde mål, England blev jätteglada, VM spelades ju i England -66 så de flesta på Wembleys stora läktare blev också glada. Mer info kan ni hitta här: http://svt.se/2.49753/1.589387/1966_-_var_bollen_inne

Det jag låser mig vid är att det är mycket lättare att komma ihåg när marginalerna är emot en är. Kan ni komma på några andra kända marginaler, skriv en kommentar!

/Jonatan Borg

2 kommentarer:

  1. Jag vet inte om Dennis sa till domaren så snällt och vänligt dock =)

    SvaraRadera
  2. Wassberg vann ett os-guld med en hundradel innan de tog bort hundradelarna i skidor. Det var ganska små marginaler...

    Men om man skall snacka fotboll så måste matchen mellan Sverige-Rumänien i vm-94 ta priset. Sverige var ju först bara ett par minuter från att vinna matchen och sen bara ett par minuter från att förlora den...

    SvaraRadera