fredag 21 maj 2010

Vinst med U-laget mot GFF

Igår var det match med U-laget mot GFF vars A-lag går riktigt bra i den andra fyran. U-laget har i år inte gått speciellt bra poängmässigt men då laget är till för att slussa in juniorer i seniortruppen är spelet viktigare än resultatet. Igår sa dock Kim att det viktigaste för dagen var vinst, han tyckte kanske att en inspelad poäng på fyra matcher var något knapert även för ett lag som inte satsar helhjärtat på att vinna. Innan matchen hade vi pratat om att 1: Vinna matchen, 2: Byta kant ofta, 3: Hålla i bollen samt 4: Använda två tillslag.

Jag messade Coach vid tiotiden på förmiddagen igår och frågade om jag möjligtvis kunde vara med. Jag behövde verkligen skingra Rannebergenmatchen från tankarna och det bästa sättet är att byta plats på den upplevelsen med en annan match tänkte jag. Ju mer jag tänker på förlusten mot Rannebergen detso mer konfunderad blir jag, vad hände egentligen? Det var många man verkligen inte kände igen, var det värmen? Fortfande slitna sen förra matchen? Var det nåt annat? Det vore skönt att få svar på de frågorna.

Tillbaka till U-laget. Man kan väl säga att vi fick en rätt tråkig start. Tre minuter in i matchen rullar vi runt bollen i backlinjen. En pass in mot Cavva studsar och far lite och smiter förbi Cavvas fot där en GFFare tackar och tar emot och fri med en förvånad Persson gör han 1-0.

Vi hänger dock inte med huvudet för länge utan tar tag i taktpinnen utan att skönspela. De sätter en hög press med tre spelare och ju längre matchen led desto lättare hittade vi ytorna på kanterna. Drygt 10 minuter efter deras ledningsmål kommer 1-1 genom en fin prestation av Maggan.

Även om vi inte spelar speciellt snyggt så är det vi som har mest boll men det transporteras alldeles för mycket boll individuellt, vi kan bli bättre på att låta bollen göra jobbet för oss genom att hitta passningar, alla passningar behöver inte vara matchavgörande.

Vi gör också 2-1 på en hörna. Frågar man Coach var det ett självmål, frågar man GBGs fotbollsförbund tycker de att det var Pontus Thorsén och frågar man huvudpersonen själv får man ett rätt givet svar. :) Pontus slog nämligen hörnan, en rätt dålig hörna som "vobblade" (enligt Pontus egna utsago och han stod ju bra till i linje...) mot första stolpen där vi verkligen inte hade en enda spelare. Som tur var hade GFF en spelare där som knoppade in bollen i nättaket. Om den skulle gått in av sig själv? Ingen aning. :) 2-1 står sig halvleken ut.

I paus pratar vi om de fyra punkterna och vi kommer väl fram till att vi inte följer dem speciellt bra. Framför allt måste vi bli bättre på två tillslag och då är inte problemet att vi använder ett tillslag utan att vi gör minst sju. Det var ju lite svårt att rulla runt hur mycket som helst i backlinjen pga deras tremannapress men vi skulle försöka bli bättre på att hitta ut till kant direkt istället och göra kantvändingarna mha innermitt.

Jag tycker vi spelar riktigt bra delar av andra halvlek. Vi håller i bollen väldigt mycket och även om det fortfarande är en del spelare som kollar lite väl mycket framåt så ger vi iaf inte GFF chans till omställningar i fel läge.

Fidde blir tvåmålsskytt genom att göra två mål på en kvart i mitten av andra. Det första målet var riktigt snyggt, direktskott i bortre hörnet. Jag sa till Fidde efter målet att det var vid såna lägen han brukade skjuta över. Han kontrade och sa att han aldrig sköt över längre utan att det var jag som gjorde det. Jag fnös åt det helt befängda påståendet och lommade tillbaka till min backplats. Några minuter senare hade vi en hörna och bollen kom studsande emot mig och jag drar på på ett tillslag mot bortre för att göra om Fiddes bedrift. Enda skillnaden var att jag sköt över...

Vi vinner till sist med 4-2 efter att Gff reducerat på en turlig frisparksvariant.

Jag tycker ändå vi ska vara nöjda med matchen. Vi vinner och håller faktiskt i bollen en hel del. I andra tycker jag även att vi blev något bättre på att använda två tillslag samt att byta kant, både genom backlinjen och genom innermitt.

Idag var det roligt att Janne gjorde seniordebut, han gjorde ett piggt inhopp på topp och kunde blivit målskytt om han vore "högerfotad och om det inte vore så blött i gräset", enligt egen utsago. :)

Jag tycker även det var väldigt roligt att se Daniel och Marcus K tillsammans på innermitt i andra halvlek. De vann mycket boll, ville ha boll och spelade enkelt men vägvinnande! Bra spelat!
---
Idag är det träning, minns knappt när vi tränade senast med tanke på hur många matcher vi haft på sistone.
---
Idag spelas en mycket intressant match i Partille kommun. Öjersjö ska försöka stoppa kommunkonkurrenten Bokedalen i Div 6A från att ta sin sjunde raka seger. Personligen tror jag det blir svårt (Tror det blir 4-2 till Bokedalen) men matchen kan nog bli riktigt sevärd! Matchen spelas på Jonsereds konstgräs och börjar 19.00.

/Jonatan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar